Viden om selvskade som mestringsstrategi
Hvorfor skader nogle mennesker sig selv, og hvordan kan selvskade se ud? På kurset får du viden om selvskade og de psykologiske mekanismer, der ligger bag: Hvorfor begynder især børn og unge at skade sig selv? Hvad hjælper selvskaden dem med, og hvordan støtter I bedst muligt de berørte?
Andelen af børn og unge, der udvikler, eller er i risiko for at udvikle selvskadeadfærd, er stigende. Samtidig ved vi, at mange, der arbejder med børn og unge, er usikre på, hvad man stiller op som fagperson, når man får kendskab til adfærden.
Det kan være svært at vide, hvordan man lige skal gribe situationen an, hvis man er bekymret for, at der er selvskade på spil. Bliver det for eksempel værre af at vi spørger ind? Smitter selvskade? Hvordan tager vi de indledende samtaler med den berørte, og hvordan får vi dem sendt godt videre, når problematikken kræver yderligere indsatser?
Indhold og udbytte
Formålet med kurset er at give jer viden om selvskade som adfærd og mestringsstrategi. På kurset har vi derfor fokus på de psykologiske mekanismer bag selvskade, viden om forskellige former for både direkte og indirekte, samt hvilke greb kan vi bruge til at håndtere selvskade.
I vil således blive præsenteret for en stor del af den centrale viden, som Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade har om selvskade via samtaler med mange tusinde børn og unge gennem snart 20 år.
Form
Kursusdagen vil veksle mellem oplæg og øvelser, som giver mulighed for erfaringsudveksling samt at få viden målrettet den arbejdsfunktion, I som deltagere sidder i.
Deltagerprofil
Kurset er for jer, der arbejder med børn og unge, særligt frontpersonale med daglig kontakt til mennesker, der selvskader. Kurset har ikke karakter af supervision på enkeltsager, men en overordnet introduktion til selvskade og håndtering af adfærden.
Kurset afholdes hos jer og kan tilrettelægges, så det passer til den faggruppe, der skal modtage undervisningen.